واحد درآمد بيمارستان
بر اساس طرح خودگرداني بيمارستان ها ، تامين كليه هزينه هاي بيمارستانها و مراكز آموزش – درماني و غير از حقوق پرسنل رسمي و پيماني از محل درآمد اختصاصي آنهاست كه اين امر ضرورت توجه به مديريت مالي و اتكا اين واحد ها به درآمد اختصاصي هردو را حكايت مي كند . مديريت اين مراكز چاره اي جز اتخاذ تدابيري در جهت افزايش درآمد و كاهش هزينه ندارند ،بخش اعظمي از درآمد هاي اختصاصي هر واحد از طريق عقد قرارداد با سازمان هاي بيمه اي و ارائه خدمات درماني و افراد بيمه شده آنها تامين مي گردد در واقع كنترل و نظارت بر كل پرونده هاي بستري و سرپائي ، كنترل داروهاي مصرفي و اقدامات پاراكيلينيكي و محاسبه پرونده بر اساس پرداختي بيمه و ارسال به موقع اسناد به سازمان هاي بيمه گر و همچنين پيگيري وصول كليه مطالبات از سازمان هاي بيمه گر از فعاليتهاي اين واحد است كه به شرح ذيل به اطلاع مي رسد.
شرح وظايف واحد درآمد
1-پيگيري و نظارت بر حسن اجراي برنامه HIS (سيستم اطلاع رساني بيمارستاني)
2-تعيين و آموزش منشي بخش هاي مختلف بيمارستاني در جهت ثبت كليه خدمات انجام شده به بيمار و واحد هاي سرپايي و بستري
3-پيگيري در خصوص مطالبات از بيمه ها با جلسات مكرر با سازمان ها و نمايندگان آنها
4-پيگيري در خصوص علل كسورات و شناسايي علل آنها و بازگشت آنها به مسئولين هر بخش در كاهش هر چه بيشتر كسورات
5-تهيه گزارش ماهانه كاركرد پزشكان و پروسيجرها و خدمات انجام شده براي بيماران
6-تهيه گزارش تخفيفات
7-برنامه بازديد از بخشهاي بيمارستان و نظارت بر حسن اجراي عملكرد منشي بخشها
8-جلسات مداوم با واحدها ي مختلفي همچون داروخانه ، آزمايشگاه ، انبار و كارپردازي ،آشنايي با برنامه HIS انبارها و بكارگيري از برنامه فوق در ارتقا كمي و كيفي انبار داروئي و لوازم مصرفي
9-كنترل و نظارت بر به روز كردن قيمت داروها و تجهيزات مصرفي بر اساس قيمت هاي ارائه شده كه در سايت سازمان هاي بيمه گر است .
10-دريافت مابه التفاوت از بيمار در خصوص دارو و لوازم مصرفي كه در تعهد سازمان هاي بيمه گر نمي باشد .
11-برگزاري جلسات آموزش با منشي ها و مددكاري و نمايندگان مقيم بيمه
12-بازديد از واحد درآمد بيمارستان ها و بررسي علل كسورات و پيگيري و نظارت بر اجرائي شدن مقررات
13-تهيه جداول هزينه و درآمد بخشهاي بيمارستاني
14-ساماندهي بخشهاي آزمايشگاه ، داروخانه، راديولوژي و اتاق عمل ها ، با ايجاد واحدي به نام كنترل كيفي كه كنترل ونظارت بر واحد هاي فوق را بعهده دارد.
15-تهيه درصد كسورات به صورت ماهانه بوسيله ثبت در سامانه مخصوص و تجزيه و تحليل آن
16-ارسال صورتحسابها به سازمان هاي بيمه گر در فرصت تعيين شده
17-كنترل اسناد بيمه اي به منظور جلوگيري از كسورات و افزايش درآمدي
18-نظارت بر حسن اجراي قوانين شوراي عالي بيمه با بررسي كسورات سازمان هاي بيمه گر
19-سازمان دهي فعاليتهاي مربوطه به واحد درآمد و تقسيم مسئوليت
20-اتخاذ راهكارهاي عملياتي به منظور افزايش درآمد
21-ارسال آمارهاي مالي (بصورت دوره هاي 1 ماهه و 6 ماهه مثل مصدومين ترافيكي ، تب بررسي و نظارت مستمر بر نحوه فعاليت كاركنان واحد ترخيص ، صندوق و درآمد
22- تهيه گزارش صندوق به صورت روزانه جهت ارائه به رئيس واحد
23- كنترل پرونده هاي بيماران بستري كه توسط نمايندگان بيمه رسيدگي شده
24- عودت پرونده هايي كه رسيدگي آنها انجام شده ولي داراي نقص و اشكالات به نمايندگان بيمه است
25- تهيه پيش نويس درخواست وجه از سازمان هاي بيمه طرف قرارداد
26- تحويل اسناد و مدارك و صورتحسابهاي ماهانه به سازمان هاي بيمه و مراكز طرف قرارداد
27- دريافت چك و صورت كسور از سازمان هاي بيمه گر و ساير مراكز طرف قرارداد و ارائه آن به حسابداري
28- ثبت و نگهداري كليه اطلاعات مربوطه به درآمد هاي نقدي و غير نقدي
29- هماهنگ كردن واحد ترخيص و بخشها و نمايندگان بيمه
30-انجام ساير امور محوله مربوطه طبق دستور مقام ما فوق واحد درآمد